Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť opäť odmenil Prievidzu



Lorem ipsum dolor sit amet 29. 6. 2015 15:25

BRATISLAVA, 26. jún 2015 - Ocenenie Zlaté vedro Milana Capáka za najlepšie riešenie podnetov na portáli Odkazprestarostu.sk v roku 2014 si dnes prebrala v kategórii veľkých samospráv Trnava a v kategórii malých bratislavská mestská časť Vajnory. Tá bola spolu s Ružinovom ocenená ďalším Zlatým vedrom aj za najlepšiu komunikáciu s občanmi.

Milan Capák, ktorý dobrovoľne opravoval výtlky na rožňavských cestách, tak mohol ocenenie symbolicky odovzdať primátorovi, ktorý sa stal známym tiež vďaka svojim dlhodobým dobrovoľníckym aktivitám v Trnave. “Do svojej kandidatúry bol aj dobrovoľným administrátorom portálu Odkazprestarostu.sk v Trnave. Portál sa snažil rozvíjať ako dobrovoľník, teraz aj ako primátor. Hoci sú výsledky za rok 2014 najmä výsledkami predošlého primátora Vladimíra Butka, Peter Bročka sa so svojím tímom rozhodol pokračovať v nastavenom systéme, dokonca priniesol zlepšenia,” hodnotí Jakub Kmeť, koordinátor Odkazprestarostu.sk. „Nie všetko sa dá riešiť hneď, ale je neprípustné, aby sme mali väčšie množstvo podnetov bez odpovede o možnostiach riešenia. Pri kontrole sme našli viacero podnetov, ktoré boli vyriešené, resp. v riešení, pričom chýbalo ich označenie. Založili sme preto pracovnú skupinu, zloženú zo zástupcov najčastejšie oslovovaných odborov, ktorá mesačne kontroluje stav riešenia podnetov,“ vysvetľuje primátor spôsob vybavovania podnetov na úrade.

Trnava vymenila bratislavskú metskú časť Ružinov, ktorá bola najúspešnejšou samosprávou v riešení podnetov na portáli Odkazprestarostu.sk minulý rok. Tento rok si v zastúpení starostu Dušana Pekára odniesla Zlaté vedro za najlepšiu komunikáciu s občanmi. „Na komunikáciu a získavanie podnetov od občanov využívame okrem Odkazprestarostu.sk aj sociálnu sieť, e-maily a pravidelné osobné stretnutia. Ešte pred piatimi rokmi väčšina z týchto spôsobov nebola vôbec samozrejmá a za ten čas, ako sa komunikácii s Ružinovčanmi venujeme, sa veľmi veľa naučili o fungovaní samosprávy a tom, kde vyriešiť aký problém,“ vysvetľuje starosta pridanú hodnotu komunikácie s občanmi. Dodáva, že, aj keď nie je problém v kompetencii mestskej časti, vždy sa snažia získať stanovisko kompetentného subjektu a požiadať ho o riešenie: „Samozrejme, nedá sa všetko dosiahnuť hneď, mnohé problémy si vyžadujú legislatívne zmeny a peniaze, ktoré nie sú k dispozícii.

Analytici Inštitútu SGI tento rok po prvýkrát rozdelili hodnotenie úspešnosti riešenia podnetov a komunikácie samospráv do dvoch nových kategórií – veľké a malé samosprávy. "Odkazprestarostu.sk sa po piatich rokoch fungovania rozšíril do viac než 80 samospráv. Funguje v hlavnom meste, ale aj v malých obciach na Orave alebo Gemeri, ktoré čelia iným druhom problémov, ako, napríklad, mestá či veľké mestské časti v Bratislave a Košiciach. Z toho dôvodu sme tento rok Zlaté vedro udelili aj menším samosprávam," vysvetľuje Kmeť.

V hodnotení úspešnosti riešenia podnetov na portáli Odkazprestarostu.sk nasledovala z veľkých samospráv po Trnave bratislavská mestská časť Ružinov a Prievidza. Z malých samospráv si najlepšie miesto získala mestská časť Bratislavy Vajnory, po ktorých nasledovala mestská časť Vyšné Opátske v Košiciach a obec Bánov v Nitrianskom kraji.

V komunikácii s občanmi na portáli Odkazprestarostu.sk si z veľkých samospráv po Ružinove viedla najlepšie Prievidza a ďalšia mestská časť Bratislavy - Petržalka. Z malých viedli bratislavské Vajnory, po nich košické Vyšné Opátske a obec Bánov.

Toto finálne hodnotenie zohľadňuje celkový počet podnetov, ktoré samospráva dostala za rok 2014 cez portál Odkazprestarostu.sk. “Je, samozrejme, rozdiel, ak má samospráva vyriešiť stovky podnetov a iná ich dostala od občanov len pár. Nápor, ktorý podnety z portálu predstavujú, musíme brať v hodnotení do úvahy,” vysvetľuje Kmeť. Premietne sa to do nižšieho umiestnenia samospráv, ktoré majú, síce, výborné výsledky, ale dostávajú málo podnetov od občanov. “Napríklad, Levice vyriešili všetky podnety, ale boli ich len desiatky,” uvádza.

Symbolické ocenenie Zlaté vedro Milana Capáka dostali samosprávy tento rok už po tretíkrát. „Rozhodli sme sa preň, lebo si myslíme, že je správne vyzdvihnúť samosprávy, ktoré si robia svoju prácu poctivo. Zároveň sme chceli, aby toto ocenenie odovzdával niekto, kto sám prispel k tomu, aby sa v jeho meste či obci žilo lepšie. Preto Zlaté vedro Milana Capáka,“ uzatvára Kmeť.

Informácie o Odkazprestarostu.sk:
Odkazprestarostu.sk je internetový portál, ktorý umožňuje obyvateľom jednoducho a rýchlo posielať podnety, týkajúce sa problémov v ich okolí, samospráve. Odkazprestarostu.sk bol spustený vo februári 2010 v Bratislave a odvtedy sa rozšíril do 86 samospráv po celom Slovensku.

Informácie o Inštitúte SGI:

Inštitút SGI (Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť) má dlhoročné skúsenosti s prípravou, riadením a evaluáciou projektov, a to predovšetkým v oblasti vzdelávacích politík, politík trhu práce, sociálnej inklúzie a informačnej politiky. Dlhodobo sa venuje aj témam zverejňovania informácií, občianskej participácie, a to najmä vo vzťahu k samosprávam. SGI zastrešuje aj dva internetové projekty Odkazprestarostu.sk a Demagog.sk. V súčasnosti vyvíja ďalší internetový projekt Chcemvediet.sk na posielanie infožiadostí.


Info servis

Pohotovostná lekáreň

Rozpis nie je k dispozícii.

NAŠI PARTNERI


Mediálni partneri