„Roztočíme to spolu!“ To je hlavné motto nového ročníka najväčšej kampane podporujúcej rozvoj udržateľnej mobility v mestách, ktorú 1. marca vyhlásilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR. Do práce na bicykli sa tak v máji opäť vydajú tisíce obyvateľov Slovenska, ktorí svojou registráciou v súťaži upozornia na potrebu zlepšenia podmienok pre cyklistov v mestách a zvýšenia tolerancie zo strany motorizovaných účastníkov premávky.
Registrácia samospráv do kampane je možná od začiatku marca na stránke www.dopracenabicykli.eu, najneskôr však do 18. apríla. Zamestnanci so svojimi tímami sa budú môcť do súťaže zaregistrovať hneď potom, ako sa do kampane prihlási samospráva, v ktorej majú trvalé bydlisko, alebo do ktorej dochádzajú do zamestnania. Registrácia tímov bude následne možná až do 5. mája.
Vlaňajší rekordný ročník s viac než 11-tisíc účastníkmi z 81 samospráv a takmer 1400 zapojenými firmami by chceli organizátori prekonať. „Bicyklovanie získava každým rokom väčšiu popularitu, čím však zároveň narastá potreba budovania bezpečnej cyklistickej infraštruktúry. Väčšinu roka sa hlasy volajúce po zmenách k lepšiemu strácajú v množstve iných tém. Máj je však iný, máj patrí cyklistom a my veríme, že tento rok ich bude na Slovensku vidieť a počuť ešte viac ako vlani,“ hovorí Andrea Štulajterová z Občianskej cykloiniciatívy Banská Bystrica, ktorá je národnou koordinátorkou kampane.
To, že dlhodobý tlak zo strany verejnosti na kompetentné orgány prináša zmeny aj na úrovni štátu, potvrdil svojimi slovami aj minister dopravy a výstavby SR Árpád Érsek: „Tohtoročná kampaň sa bude konať v období prebiehajúceho legislatívneho procesu Návrhu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva dopravy a výstavby SR na podporu rozvoja cyklistickej dopravy a cykloturistiky, ktorý bude znamenať výrazný posun v budovaní kvalitnej a bezpečnej cyklistickej infraštruktúry na Slovensku.“
Kampaň Do práce na bicykli má výrazný vplyv aj na zamestnávateľov, ktorých motivuje k pozitívnym zmenám na pracovisku – či už k budovaniu stojísk pre bicykle, spŕch pre zamestnancov alebo odkladacích priestorov. Mnohí zamestnávatelia kampaň zároveň využívajú ako aktivitu deklarujúcu ich spoločenskú zodpovednosť alebo ako formu teambuildingu pre svojich pracovníkov. „Kampaň nie je len o šírení posolstva, chránení životného prostredia či upevňovaní si svojho zdravia. Dokáže byť aj veľmi atraktívnou vnútropodnikovou aktivitou, kedy sa kolegovia vzájomne motivujú k jazdeniu na bicykli a zasúťažia si medzi sebou,“ vysvetľuje Štulajterová.
Kampaň však nie je určená len pre zamestnancov, ale zúčastniť sa jej môžu tiež študenti stredných a vysokých škôl. Aj oni sa tak pridajú k obrovskému pelotónu, ktorý zabojuje o atraktívne ceny v podobe elektrického bicykla, elektrokolobežky či skladacích bicyklov. Okrem toho účastníci podporia svoje mesto aj v súťaži o cyklostojiská s verejnými cyklopumpami, ktoré poputujú do 5 aktívnych samospráv.
Občianska cykloiniciatíva Banská Bystrica