Comenius regio
CESTIČKA K ÚSPECHU
Družobné vzťahy medzi Prievidzou a českým mestom Šumperk sa datujú už od roku 1970. Napriek tomu, že po roku 1989 sa tieto kontakty prerušili v roku 2001 došlo k oživeniu partnerských vzťahov a bola podpísaná "Dohoda o vzájomnej spolupráci medzi mestom Šumperk a Prievidza." Vo februári t.r. sa tieto dve mestá spoločne prihlásili v rámci Programu celoživotného vzdelávania do akcie PARTNERSTVÁ COMENIUS REGIO a vypracovali projekt pod názvom CESTIČKA K ÚSPECHU, ktorý bol úspešný a na jeho realizáciu získalo mesto Prievidza finančný príspevok EÚ vo výške 25 000 €.
Cieľom partnerstiev Comenius Regio je posilniť európsku dimenziu v oblasti vzdelávania prostredníctvom podpory spolupráce medzi miestnymi a regionálnymi orgánmi zodpovednými za vzdelávanie v školách v Európe. Partnerstvá umožňujú týmto orgánom spolupracovať so školami a inými zapojenými inštitúciami na jednej alebo viacerých témach spoločného záujmu.
Partnerstvá Comenius Regio pomáhajú zapojeným regiónom rozvíjať a vymieňať si príklady dobrej praxe, rozvíjať nástroje dlhodobej cezhraničnej spolupráce, posilňovať európsku dimenziu v školskom vzdelávaní a ponúknuť európske skúsenosti vo vzdelávaní učiteľom, žiakom a administrátorom školských systémov. Partnerstvá Comenius Regio zahŕňajú partnerské regióny z dvoch krajín zapojených do Programu celoživotného vzdelávania; jedna zo zapojených krajín musí byť členským štátom EÚ. V každom partnerskom regióne sa musia zapojiť:
Do projektu vstupuje mesto Prievidza ako zriaďovateľ materských škôl spoluzodpovedný za predprimárne vzdelávanie a za vytváranie čo najoptimálnejšich podmienok pre výchovu a vzdelávanie v materských školách vo svojej pôsobnosti.
Za prievidzké školy prejavila záujem o túto výzvu Materská škola na Ul. Clementisa v Prievidzi, ktorá okrem iného kladie zvláštny dôraz na deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a tiež na deti nadané.
Tretím relevantným partnerom daného projektu je Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na Ul. Červeňa v Prievidzi.
Koordináciu projektu bude zabezpečovať odbor školstva pri MsÚ v Prievidzi.
Všetky informácie súvisiace s Programom celoživotného vzdelávania sú dostupné na www.saaic.sk.
Národná agentúra ani Európska komisia nenesú nijakú zodpovednosť za pravdivosť týchto informácií.
Družobné vzťahy medzi Prievidzou a českým mestom Šumperk sa datujú už od roku 1970. Napriek tomu, že po roku 1989 sa tieto kontakty prerušili v roku 2001 došlo k oživeniu partnerských vzťahov a bola podpísaná "Dohoda o vzájomnej spolupráci medzi mestom Šumperk a Prievidza." Vo februári t.r. sa tieto dve mestá spoločne prihlásili v rámci Programu celoživotného vzdelávania do akcie PARTNERSTVÁ COMENIUS REGIO a vypracovali projekt pod názvom CESTIČKA K ÚSPECHU, ktorý bol úspešný a na jeho realizáciu získalo mesto Prievidza finančný príspevok EÚ vo výške 25 000 €.
Cieľom partnerstiev Comenius Regio je posilniť európsku dimenziu v oblasti vzdelávania prostredníctvom podpory spolupráce medzi miestnymi a regionálnymi orgánmi zodpovednými za vzdelávanie v školách v Európe. Partnerstvá umožňujú týmto orgánom spolupracovať so školami a inými zapojenými inštitúciami na jednej alebo viacerých témach spoločného záujmu.
Partnerstvá Comenius Regio pomáhajú zapojeným regiónom rozvíjať a vymieňať si príklady dobrej praxe, rozvíjať nástroje dlhodobej cezhraničnej spolupráce, posilňovať európsku dimenziu v školskom vzdelávaní a ponúknuť európske skúsenosti vo vzdelávaní učiteľom, žiakom a administrátorom školských systémov. Partnerstvá Comenius Regio zahŕňajú partnerské regióny z dvoch krajín zapojených do Programu celoživotného vzdelávania; jedna zo zapojených krajín musí byť členským štátom EÚ. V každom partnerskom regióne sa musia zapojiť:
- miestne alebo regionálne orgány zodpovedné za vzdelávanie v školách
- minimálne jedna škola
- minimálne ďalší relevantný partner (napríklad mládežnícky alebo športový klub, rodičovské alebo žiacke rady, miestne učiteľské vzdelávacie inštitúcie a iné).
Do projektu vstupuje mesto Prievidza ako zriaďovateľ materských škôl spoluzodpovedný za predprimárne vzdelávanie a za vytváranie čo najoptimálnejšich podmienok pre výchovu a vzdelávanie v materských školách vo svojej pôsobnosti.
Za prievidzké školy prejavila záujem o túto výzvu Materská škola na Ul. Clementisa v Prievidzi, ktorá okrem iného kladie zvláštny dôraz na deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami a tiež na deti nadané.
Tretím relevantným partnerom daného projektu je Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie na Ul. Červeňa v Prievidzi.
Koordináciu projektu bude zabezpečovať odbor školstva pri MsÚ v Prievidzi.
Všetky informácie súvisiace s Programom celoživotného vzdelávania sú dostupné na www.saaic.sk.
Národná agentúra ani Európska komisia nenesú nijakú zodpovednosť za pravdivosť týchto informácií.
Cieľ projektu
Projekt „Cestička k úspechu“ je zameraný na podporu a rozvoj vzdelávania pedagogických zamestnancov materských škôl, ktorí budú pracovať s mimoriadne nadanými deťmi. Pozornosť je ďalej venovaná rozširovaniu a skvalitňovaniu identifikácie a diagnostiky mimoriadne nadaných detí, ako aj metodickej pomoci smerom k pedagógom i rodine.
Cieľom projektu je obohatenie ponuky vzdelávacích aktivít a posilnenie spolupráce medzi inštitúciami zodpovednými za školské vzdelávanie a školami v rôznych regiónoch Európy, nadviazanie vzťahov medzi partnerskými inštitúciami, získavanie profesijných skúseností v odbornej pedagogickej praxi pri výchove a vzdelávaní mimoriadne nadaných detí a vzájomné využitie príkladov dobrej praxe.
Hlavnými cieľmi aktivít partnerstva je pripraviť princípy a postupy pre:
Projekt „Cestička k úspechu“ je zameraný na podporu a rozvoj vzdelávania pedagogických zamestnancov materských škôl, ktorí budú pracovať s mimoriadne nadanými deťmi. Pozornosť je ďalej venovaná rozširovaniu a skvalitňovaniu identifikácie a diagnostiky mimoriadne nadaných detí, ako aj metodickej pomoci smerom k pedagógom i rodine.
Cieľom projektu je obohatenie ponuky vzdelávacích aktivít a posilnenie spolupráce medzi inštitúciami zodpovednými za školské vzdelávanie a školami v rôznych regiónoch Európy, nadviazanie vzťahov medzi partnerskými inštitúciami, získavanie profesijných skúseností v odbornej pedagogickej praxi pri výchove a vzdelávaní mimoriadne nadaných detí a vzájomné využitie príkladov dobrej praxe.
Hlavnými cieľmi aktivít partnerstva je pripraviť princípy a postupy pre:
- systematickú starostlivosť o mimoriadne nadané deti v MŠ
- rozvoj vzdelávania učiteliek MŠ, ktoré budú pracovať s mimoriadne nadanými deťmi
- uvedenie zákonných zástupcov do problematiky nadaných detí
- príprava odborných zamestnancov CPPPaP pre prácu s mimoriadne nadanými deťmi v spolupráci s expertmi a metodicko-pedagogickými centrami.
- štúdium odbornej literatúry a konzultácie s externými expertmi pre danú oblasť
- identifikácia a diagnostika mimoriadne nadaných detí
- organizácia a obsahová náplň seminárov pre zriaďovateľa a odbornú verejnosť
- vzdelanie a osobnostné kritéria pedagógov vhodných pre prácu s mimoriadne nadanými deťmi
- semináre pre učiteľky MŠ a školských psychológov
- problematika spolupráce s rodinou
- iné
Úlohy a aktivity
Súčasťou projektu sú aktivity a mobility realizované ako pracovno-výmenné návštevy, tvorba propagačných a odborných materiálov pre širšiu pedagogickú verejnosť, ukážky práce s nadanými deťmi, metodické materiály a medzinárodná konferencia k problematike mimoriadne nadaných detí, ktorá sa uskutoční ako finále spoločného projektu.
- projektové, študijné a pracovné stretnutia
- výmeny skúseností a príkladov dobrej praxe
- návod a praktická ukážka pre prácu pedagógov a psychológov s dotazníkmi pre identifikáciu nadaného dieťaťa
- konštrukcia individuálno-vzdelávacieho plánu
- štruktúra a vytváranie individuálno-vzdelávacích plánov pre deti so špecifickým alebo všeobecným nadaním
- práca s výučbovými programami
- spoločné sebahodnotenie a šírenie skúseností získaných v oblasti práce a starostlivosti o mimoriadne nadané deti
- interaktívne dielne pre pedagógov
- príprava školských psychológov
- tvorba informačného, propagačného a metodického materiálu
- intervencia a diagnostika
- práca s rodičmi
- osveta, semináre, workshopy, konferencia
Pracovný plán
je v súlade s harmonogramom úloh, ktoré si stanovili zúčastnené regióny na svojom 1. projektovom stretnutí a jeho obsahom sú:
- úvodné projektové stretnutie
- komunikácia v priebehu realizácie celého projektu všetkých zúčastnených inštitúcií prostredníctvom webových stránok a ďalšej IKT
- zhromažďovanie a samoštúdium odbornej literatúry a vzájomné odovzdávanie si informácií a poznatkov
- pracovné stretnutie s expertmi a konzultantmi vo veci tvorby metodického materiálu
- tvorba propagačného materiálu pre rodičov a učiteľov
- obsahová príprava odborných seminárov určených pedagogickým a odborným zamestnancom
- realizácia seminárov a ich vyhodnotenie
- tvorba informačnej brožúry pre odbornú verejnosť
- obsahová a materiálna príprava interaktívnych dielní
- realizácia interaktívnych dielní a ich vyhodnotenie
- workshopy, ako prezentácia získaných skúseností a príkladov dobrej praxe
- priebežné monitorovanie aktivít, prípadná korekcia ďalších postupov a aktivít
- projektové stretnutie za účelom stanovenia obsahovej stránky a programu konferencie
- organizačná príprava medzinárodnej konferencie a jej realizácia v Šumperku
- vyhodnotenie projektu a vypracovanie záverečnej správy.
Dopad a európska pridaná hodnota
Prínosom projektu bude zlepšovanie a rozširovanie edukačnej ponuky v oblasti predškolského vzdelávania. Finálnym produktom projektu bude zriadenie triedy pre mimoriadne nadané deti v materskej škole v obidvoch partnerských regiónoch. Budú vytvorené optimálne podmienky pre cieľovú skupinu – mimoriadne nadané deti, prostredníctvom ktorých sa zabezpečí rešpektovanie špecifických potrieb týchto detí, uplatnenie ich potenciálu v kvalite predškolského a neskôr školského výkonu a vytvorenie predpokladov pre ich harmonický osobnostný vývoj.
Realizácia projektu bude prínosom pre pedagogických a odborných zamestnancov v podobe rozšírenia, prehĺbenia a skvalitnenia vzdelania v oblasti edukácie mimoriadne nadaných detí, ako aj poznanie vzdelávacieho systému a kultúry v obidvoch partnerských krajinách. Účasť na odborných seminároch a interaktívnych dielní umožní pedagógom vyskúšať si na konkrétnych príkladoch, ukážkach a inšpiratívnych hrách didaktické postupy dôležité pre svoju prax.
Ďalšie inštitúcie zapojené do partnerstva sa profesijne obohatia o možnosti ďalšieho vzdelávania pri identifikácii, diagnostike a intervencii mimoriadne nadaných detí. Vzájomné kontakty a výmenné projektové aktivity umožnia rozšíriť a posilniť poznanie uvedenej problematiky, ktorá nie je ešte veľmi propagovaná. Ide o prvé špecializované triedy v MŠ pre mimoriadne nadané deti, ktoré by mali vzbudiť záujem zo strany rodičov ako aj odbornej verejnosti v porozumení individuality detí predškolského veku a vytvoriť základy pre ich optimálne uplatnenie v ďalšom živote.
Zamestnanci odboru školstva, resp. školských úradov získajú informácie, ktoré sa dotýkajú ďalších možností predškolského a školského vzdelávania mimoriadne nadaných detí a tak si vyjasnia potreby na úseku materiálno-technického vybavenia, ktoré je nevyhnutné pre zriadenie a optimálnu prevádzku triedy pre mimoriadne nadané deti, čo je v gescii zriaďovateľa. Takisto sa vytvára možnosť pre týchto zamestnancov rozšíriť si a obohatiť poznanie vzdelávacieho systému a kultúry partnerskej krajiny.
Partnerské inštitúcie môžu v rámci európskej spolupráce na úrovni školského vzdelávania zvyšovať svoj odborný aj ľudský potenciál, ktorý môžu ďalej využívať k rozvoju intelektu, osobnosti detí a žiakov prostredníctvom návštev kultúrno-historických objektov v hostiteľských európskych krajinách.
Prínosom projektu bude zlepšovanie a rozširovanie edukačnej ponuky v oblasti predškolského vzdelávania. Finálnym produktom projektu bude zriadenie triedy pre mimoriadne nadané deti v materskej škole v obidvoch partnerských regiónoch. Budú vytvorené optimálne podmienky pre cieľovú skupinu – mimoriadne nadané deti, prostredníctvom ktorých sa zabezpečí rešpektovanie špecifických potrieb týchto detí, uplatnenie ich potenciálu v kvalite predškolského a neskôr školského výkonu a vytvorenie predpokladov pre ich harmonický osobnostný vývoj.
Realizácia projektu bude prínosom pre pedagogických a odborných zamestnancov v podobe rozšírenia, prehĺbenia a skvalitnenia vzdelania v oblasti edukácie mimoriadne nadaných detí, ako aj poznanie vzdelávacieho systému a kultúry v obidvoch partnerských krajinách. Účasť na odborných seminároch a interaktívnych dielní umožní pedagógom vyskúšať si na konkrétnych príkladoch, ukážkach a inšpiratívnych hrách didaktické postupy dôležité pre svoju prax.
Ďalšie inštitúcie zapojené do partnerstva sa profesijne obohatia o možnosti ďalšieho vzdelávania pri identifikácii, diagnostike a intervencii mimoriadne nadaných detí. Vzájomné kontakty a výmenné projektové aktivity umožnia rozšíriť a posilniť poznanie uvedenej problematiky, ktorá nie je ešte veľmi propagovaná. Ide o prvé špecializované triedy v MŠ pre mimoriadne nadané deti, ktoré by mali vzbudiť záujem zo strany rodičov ako aj odbornej verejnosti v porozumení individuality detí predškolského veku a vytvoriť základy pre ich optimálne uplatnenie v ďalšom živote.
Zamestnanci odboru školstva, resp. školských úradov získajú informácie, ktoré sa dotýkajú ďalších možností predškolského a školského vzdelávania mimoriadne nadaných detí a tak si vyjasnia potreby na úseku materiálno-technického vybavenia, ktoré je nevyhnutné pre zriadenie a optimálnu prevádzku triedy pre mimoriadne nadané deti, čo je v gescii zriaďovateľa. Takisto sa vytvára možnosť pre týchto zamestnancov rozšíriť si a obohatiť poznanie vzdelávacieho systému a kultúry partnerskej krajiny.
Partnerské inštitúcie môžu v rámci európskej spolupráce na úrovni školského vzdelávania zvyšovať svoj odborný aj ľudský potenciál, ktorý môžu ďalej využívať k rozvoju intelektu, osobnosti detí a žiakov prostredníctvom návštev kultúrno-historických objektov v hostiteľských európskych krajinách.
Udržateľnosť projektu
Po ukončení projektu bude partnerská spolupráca prirodzene pokračovať aj naďalej výmenou skúseností, príkladov dobrej praxe, pracovnými návštevami v novo zriadených triedach pre mimoriadne nadané deti materských škôl, ako aj pracovnými stážami a seminármi pedagogických a odborných zamestnancov v obidvoch partnerských regiónoch.
Plánujú sa získavať a vyhodnocovať skúsenosti ďalších MŠ v partnerských regiónoch, ktoré sa budú venovať výchovno-vzdelávacím aktivitám cielene zameraných na prácu s mimoriadne nadanými deťmi. Na týchto základoch sa budú doplňovať a rozširovať v obidvoch partnerských regiónoch nové, nielen teoretické, ale aj praktické poznatky z tejto oblasti.
Realizáciou projektu sa bude súčasne prehlbovať už dávnejšie deklarované partnerstvo medzi mestami Šumperk a Prievidza predovšetkým v oblasti školstva pri poznávaní vzdelávacieho systému v partnerskej zemi.
Po ukončení projektu bude partnerská spolupráca prirodzene pokračovať aj naďalej výmenou skúseností, príkladov dobrej praxe, pracovnými návštevami v novo zriadených triedach pre mimoriadne nadané deti materských škôl, ako aj pracovnými stážami a seminármi pedagogických a odborných zamestnancov v obidvoch partnerských regiónoch.
Plánujú sa získavať a vyhodnocovať skúsenosti ďalších MŠ v partnerských regiónoch, ktoré sa budú venovať výchovno-vzdelávacím aktivitám cielene zameraných na prácu s mimoriadne nadanými deťmi. Na týchto základoch sa budú doplňovať a rozširovať v obidvoch partnerských regiónoch nové, nielen teoretické, ale aj praktické poznatky z tejto oblasti.
Realizáciou projektu sa bude súčasne prehlbovať už dávnejšie deklarované partnerstvo medzi mestami Šumperk a Prievidza predovšetkým v oblasti školstva pri poznávaní vzdelávacieho systému v partnerskej zemi.
Kontakt
Mgr. Anna Aradyová
koordinátor projektu
E-mail: anna.aradyova@prievidza.sk
Mgr. Eva Mujkošová
riaditeľka zapojenej MŠ a metodik
E-mail: msclementisa@prievidza.sk
PhDr. Marta Dudžíková
psychológ zapojenej inštitúcie (CPPPaP v Prievidzi)
E-mail: martulka.d@post.sk
Mgr. Anna Aradyová
koordinátor projektu
E-mail: anna.aradyova@prievidza.sk
Mgr. Eva Mujkošová
riaditeľka zapojenej MŠ a metodik
E-mail: msclementisa@prievidza.sk
PhDr. Marta Dudžíková
psychológ zapojenej inštitúcie (CPPPaP v Prievidzi)
E-mail: martulka.d@post.sk
Mesto
- Kontakt a stránkové dni
- Úradná tabuľa
- Územný plán mesta
- Rozvoj mesta
- Ocenenia pre mesto
- Projekty mesta
- Interné smernice
- Štatút mesta
- Symboly mesta
- Partnerské mestá
- Kalendárium mesta
- Mestské ocenenia
- Čestní občania
- Osobnosti mesta
- Ponuky práce
- Informácie pre médiá
- Rozpočtové a príspevkové organizácie
- Právnické osoby v zakladateľskej pôsobnosti mesta
- Transparentné mesto
- Výstavba v meste
- Evidencia prijatých zásielok a oznámení pre občanov s TP v meste Prievidza